Contractul Romprest

Primăria Sectorului 1 a devenit în ultimii doi ani o administrație deschisă și transparentă care asigură accesul cetățenilor, reprezentanților mass-media și societății civile la modul de alocare și cheltuire a banului public și la orice informații esențiale  care pot fi făcute publice și care privesc activitatea instituției noastre. Așa procedăm și în ceea ce privește salubrizarea acestei zone administrative. Astfel, asigurăm transparența totală a relației contractuale dintre Consiliul Local și Compania Romprest Service SA.

Publicăm pe site-ul primăriei contractul nr. J077/S/30.06.2008 cu privire la delegarea gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrativă a Sectorului 1, împreună cu toate cele 11 acte adiționale ale acestuia. De asemenea, publicăm protocoalele și addendum-urile în baza cărora au fost reduse costurile cu aceste servicii, vorbim de zeci de milioane de lei, dar – IMPORTANT- motivele pentru care cerem rezilierea acestui contract dezavantajos pentru locuitorii Sectorului 1. Procesul a fost înregistrat pe 27 mai 2022, la Tribunalul București, iar dosarul are numărul 14375/3/2022.

Toate persoanele interesate – cetățeni, instituții media, societate civilă etc. – pot afla direct de la sursă cum au evoluat tarifele serviciilor prestate de către operator, care sunt principalele obligații ale operatorului de salubrizare și ale autorității contractante sau care sunt condițiile de reziliere a contractului.

De asemenea, publicăm în premieră, cu titlu de exemplu, o parte din neregulile identificate de Poliția Locală Sector 1 privind neconcordanțele dintre ce a facturat Romprest și ce prestat efectiv. Ca să aveți un termen de comparație, pe 22 octombrie 2020, pe str. Caraiman sunt menționați 4.505 mp de măturat mecanizat. În urma verificării GPS a reieșit faptul ca s-a efectuat o singură trecere, strada având o suprafață de 901 ml x 2,5 ml = 1.252,5 mp aceasta fiind suprafața ce trebuia facturată. Astfel de constatări se repetă pe aceleași străzi, la intervale diferite de timp, precum și pe alte artere din Sectorul 1.

Creșterea tarifelor, cercetată de DNA

Fostele administrații au ținut la secret multe dintre prevederile acestui contract, în special actele adițonale. Până la sfârșitul anului 2020, nimeni nu a știut exact cât plătea administrația locală pentru serviciile de salubrizare și cum s-a ajuns ca Sectorul 1 să plătească cel mai mare tarif din România pentru acest serviciu.

Tarifele stabilite în momentul încheierii contractului - anul 2008 - pentru serviciile de salubrizare au suferit modificări semnificative pe parcursul anilor. Prima creștere a tarifelor a fost aprobată în anul 2012, prin Actul adițional nr. 7, când acestea au fost indexate cu indicele prețurilor de consum pe ramura apă, canal, salubritate, respectiv cu coeficientul de 0.515 cu data de referință luna iulie a anului 2011, adica trei ani de la data încheierii contractului.

Prețurile au mai fost modificate de încă două ori, în anii 2014 și 2019. Astfel, prin Actul adițional nr. 8 au fost actualizate tarifele începând cu luna octombrie 2014 cu indicele prețurilor de consum pe ramura apă, canal, salubritate, iar prin Actul adițional nr. 11 au fost introduse tarife noi.

Un alt aspect care a făcut obiectul actelor adiționale îl constituie modificarea suprafețelor în care Compania Romprest Service trebuie să asigure serviciile de salubrizare. În concret, prin Actele adiționale nr. 3, 4, 5 și 9 au fost adăugate suprafețe noi la cele incluse inițial în cadrul Anexei nr. 1 din Actul adițional nr. 1.

Se ajunsese la situația absurdă ca aceste cheltuieli să atingă un sfert din bugetul local, lucru inacceptabil. De altfel contractul de salubrizare și modalitatea de modificare a tarifelor de către fostele administrații ale Sectorului 1 fac obiectul unei anchete deschise de către Direcția Națională Anticorupție.

Contractul cu Romprest și cele 11 acte adiționale

Contractul a fost încheiat inițial pe o perioadă de 25 de ani și a suferit modificări de-a lungul timpului, fiind încheiate 11 acte adiționale:

0. Contractul Romprest;
1. Actul adițional nr. 1/30.06.2008;
2. Actul adițional nr. 2/23.10.2008;
3. Actul adițional nr. 3/01.07.2009;
4. Actul adițional nr. 4/31.07.2009;
5. Actul adițional nr. 5/01.11.2010;
6. Actul adițional nr. 6/16.05.2012;
7. Actul adițional nr. 7/12.06.2012;
8. Actul adițional nr. 8/27.11.2014;
9. Actul adițional nr. 9/16.07.2015;
10. Actul adițional nr. 10/03.11.2015;

11. Actul adițional nr. 11/01.04.2019;

Respect față de banul public!

Primăria Sectorului 1 a stopat în ultimii doi ani risipa banului public în toate componentele activității sale. Și în domeniul salubrizării domeniului public al Sectorului 1, principiile care ne-au ghidat activitatea începând cu luna noiembrie 2020 sunt legalitatea și calitatea, arătând respect și având grijă de banul public.

În ultimii doi ani, actuala administrație a Sectorului 1 a reușit să reducă considerabil cheltuielile cu salubrizarea străzilor din Sectorul 1. Este vorba de o reducere a cheltuielilor de câteva zeci de milioane de lei pe an, fără să se facă niciun rabat de la nivelul efectiv al serviciilor prestate.

Pentru a reduce aceste cheltuieli și pentru a plăti prețul corect pentru salubrizare, Primăria Sectorului 1 a încheiat în ultimii doi ani două protocoale cu compania Romprest, ultimul protocol având și două addendum-uri. În spiritul transparenției care caracterizează instituția noastră,  sunt disponibile pe site și cele două protocoale și addendum-urile aferente:

  1. Protocolul nr. 1 semnat pe 27 august 2021.
  2. Protocolul nr. 2 semnat pe 12 noimebrie 2021.
  3. Addendum nr. 1 la Protocolul nr. 2 din 12 noiembrie 2021 semnat pe 20 mai 2022.
  4. Addendum nr. 2 la Protocolul nr. 2 din 12 noiembrie 2021 semnat pe 9 decembrie 2022.

Astfel comunitatea Sectorului 1 poate vedea care a fost dimensiunea risipei banului public în domeniul salubrizării până la sfârșitul anului 2020 și cum, în ultimii doi ani, cu toate greutățile pe care le-a întâmpinat, Primăria Sectorului 1 a demonstrat  că se poate asigura o  salubrizare corectă, pe bani mult mai puțini și cu respectarea strictă a legislației în vigoare.


Aici puteți vedea situația proiectelor de hotărâre privind Compania ROMPREST