Data: 29.09.2021
Clotilde Armand, despre problemele digitalizării serviciilor Primăriei: La nivel de Sector 1 nu a existat, timp de un deceniu, un departament IT
Transformarea digitală și transparența decizională a Primăriei Sectorului 1 sunt priorități pentru mandatul primarului Sectorului 1, Clotilde Armand. Edilul a participat astăzi, 29 septembrie, la evenimentul "Ghișeul.ro - 10 ani de plăți online", organizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) și Asociația de Plăți Electronice din România (APERO).
Clotilde Armand a prezentat problemele întâmpinate în cadrul schimbărilor structurale pe care vrea să le facă în cadrul procesului de digitalizare a administrației locale, ce proiecte a inițiat și care sunt planurile pentru viitor.
"Deja avem o aplicație pentru smartphone pentru sesizări, am publicat o hartă cu lucrările de reabilitare și vom avea în curând implementate o serie de proceduri în platforma Punctul de Contact Unic Electronic, iar plățile necesare să fie făcute direct prin Ghișeul.ro. Dar mai sunt multe informații pe care primăria le poate oferi cetățenilor: o hartă a poluării sau a lucrărilor la nivelul carosabilului sau diverse evenimente (străzi închise, festivaluri și așa mai departe)," declară Clotilde Armand.
Primarul a arătat că, în acest moment, există în primul rând o problemă de "informatizare", nu doar de de "digitalizare", și că în momentul în care a preluat conducerea primăriei, situația era critică la acest capitol.
"Avem sisteme de calcul vechi, de peste 10 ani de zile, achizițiile nu sunt unitare și nu respectă un program de mentenanță, iar majoritatea achizițiilor de software din ultimii 12 ani au generat costuri mari și beneficii foarte mici. În plus, absolut toate fluxurile interne din primărie se bazează pe documente scrise pe calculator, printate, semnate și eventual scanate și urcate pe site-ul primăriei," a declarat Clotilde Armand.
O parte din problemele majore găsite la Primăria Sectorului 1: contabilitatea instituției se făcea în programul Microsoft Acces, Poliția Locală cheltuia 2 milioane de lei pentru un program informatic pe care îl folosea rar, iar digitalizarea era practic inexistentă, totul se rezuma la scanarea documentelor semnate, ștampilate și printate. În același timp, serviciile de arhivare ale Primăriei Sectorului 1 costă anual între 10 și 20 milioane lei.
Probleme cu resursa umană
O problemă majoră o reprezintă resursa umană. În cadrul primăriei au fost lansate mai multe concursuri de angajare de specialiști IT, dar procesul de selecție a unor persoane calificate la nivel superior a eșuat.
"La nivel de Sector 1 nu a existat timp de un deceniu un departament IT pe care l-am înființat în primele luni de la preluarea mandatului de primar, însă chiar și cu acest departament este extrem de greu de atras oameni din cauza grilei de salarizare. Avem nevoie de experți în infrastructură, de analiști de procese și așa mai departe, dar e o diferență foarte mare între salariile din mediul privat și ce putem oferi în primărie. Ceea ce înseamnă că trebuie să ne orientăm spre programe de training pentru angajații existenți," a explicat edilul.
Una din metodele prin care poate fi rezolvată această problemă este ca administrația locală să se inspire din zona domeniului privat, iar funcționarii publici să fie "knowledge workers". Este vorba de persoane care dețin cunoștințe teoretice și analitice, în urma unui proces de formare profesională, și pe care le aplică la locul de muncă pentru a dezvolta produse și servicii.
"Să creștem calitatea mediului de lucru, cu echipamente și software moderne, să folosim programe informatice de tip COTS pentru fluxul documentelor sau pentru arhiva digitală și să avem un concept de intranet cu informații în timp real," a explicat primarul Sectorului 1.
"Trebuie să învingem această inerție"
Clotilde Armand a mai arătat că în următorii ani va trebui ca toate autoritățile să lucreze împreună pentru a învinge inerția specifică administrației publice care nu este compatibilă cu dinamica domeniului IT.
"Probabil că această inerție, pe lângă nivelul scăzut al salariului, ar fi obstacolele majore care nu îi încurajează pe IT-iști să vină în administrația publică. O să propunem toate reformele legislative necesare la nivel local și central. Mesajul meu este unul simplu: eu susțin foarte mult acest efort pe digitalizare. Avem competențele necesare în România, trebuie neapărat cu toții să facem acest efort. Eu, ca primar, o să fac tot posibilul ca să împing lucrurile, însă trebuie și alte forțe de la nivel național, de la nivelul Parlamentului, pentru aceste legi de care avem nevoie," a conchis Clotilde Armand.
Serviciul Imagine și Cultură
Tel. fix: 021/319.10.13/int.151
E-mail: comunicare@primarias1.ro